2020/04/08

Preparing for the remote class

【Scroll down for the English text】

履修生のみなさんへ:以下はリモート授業についての初歩的なメモ書きです。まず大学の公式サイトでオンライン授業についての情報を把握してください。SFC総合的な授業サポートページのほか、学生向けページFAQZoomマニュアルが特に役に立ちます
  • 第1回授業の直前に、その時点での履修登録者にSFC-SFSシステムから一斉メールを回します。お互いの「存在確認」から始めましょう。
  • 授業ではこのページと統合しているGoogleのアカウントを活用します。Driveでの資料配付、Hangoutによるサブ回線の確保、などに使う予定です。
  • PCで受講してください。MacでもWindowsでも(あるいはunixでも)標準的な仕様であればOKです。ほとんどの機種はマイク、スピーカー、カメラを内蔵しています。まずはそれらが使えるか確認してください。OFFにしてある場合は、利用可能な状態にするように。ちなみに私の作業場はこんな感じ
  • Zoomで接続すると、PCの内蔵カメラとマイクを通じて、擬似的な「対面」状況が発生します。少人数のクラスでは、可能な限りカメラをONにしてください。
  • PCのスピーカーが出す音声を、PC自体のマイクが拾ってしまい、それが音声出力になってループすることで、ハウリングやエコーが発生することがあります。これが何十という端末で同時に起きると大きなトラブルとなります。これを回避することはとても重要です。具体的には、音声をスピーカーでなくイヤホン端子から出すように切り替えることです。
  • PCは機種によって、イヤホンとマイクを搭載したヘッドセットに対応してないものがあります。自分のPCの「コントロールパネル」で使用可能なデバイスを確認できます。
  • PCの内蔵カメラは低解像度ですが、性能のよいものを用意する必要はありません。ただ、内蔵マイクは距離があると音を拾いにくくなるので、なるべくマイクの位置から離れないで話すクラスでの発言と同じように明瞭に話す、といった点に注意してください。外部マイクがあれば試してみてください。
  • 授業資料はメール添付による送信またはクラウド(Google DriveあるいはSFC-SFSの授業ページ)などの方法で、授業の規模や課題に合わせてアクセス可能となるようにします。私またはSAからのメッセージは必ず読むように(直接メール送信される場合、SFC-SFSシステムからの送信どちらも)



To my fellow students: Here are some non-technical memos on taking remote courses.  You should first learn the elements of Webex system from our university's official pages.  SFC Online Class Support Page gives a general introduction. Also, FAQ for students and Zoom manual are useful
  • Before the first class meeting, I will send an e-mail message to all class registrants. Let us start by confirming each other's presence in the world "out there". 
  • In my class I will also use a Google account that is specifically created for my remote courses. It will be used for distributing class materials via Drive and for reserving a secondary channel of communication via Hangout.
  • Use your PC when taking a remote course.  Either a Mac or a Windows machine (or maybe one running on unix) with a modern configuration will be OK. Most models have an internal microphone, a speaker, and a camera. You should first check if they are functioning properly. If any of the above devices is turned off, activate them. This is how my desktop looks.
  • Once you log into the Zoom system, you are in a virtual "face to face" situation through your PC's audio-visual devices. In small classes, turn your camera ON unless you desperately want not to. 
  • It often happens that the sound goes from speakers to microphone and makes the howling/echo noise. This becomes a serious problem if it happens on dozens of terminals at the same time. To reduce the howling/echo sound is very important. To do this, you have to use an earphone or a headset instead of speakers
  • Some PCs may not accept a headset which hosts both an earphone and a microphone. You can check the control panel of your PC to see which device can be used on your system. 
  • The internal camera of PCs is not hi-res, but you do not need a better one. But the internal microphone may not function well if you speak from a distance, so try to speak close to the microphone,  and speak up just like you do in the classroom.  If you have an external microphone, please try.
  • Class materials will be made accessible by either e-mail attachments or cloud services (Google Drive and SFC-SFS), depending on the size of the class and the task. Do not forget reading a message from the instructor or SA (send either directly or from the SFC-SFS system).